Kaynak |
Bir önlem olarak Bilino Polje'dekı Roma'ya bağlı farklı manastırlardan yedi önder 8 Nisan 1203'te Kulin Bey ve papalık elçisinin önüne çıkarıldı. 30 Nisan'da tören Budapeşte'nin güneyinde Tuna Nehri'ndeki Csepel adasında tekrar edildi. Bu defa yedi önder; Kulin Bey'in, Macaristan Kralı Emeric'in ve kıdemli Macar din adamlarının huzuruna çıkarıldı. Adamlar Kiliseye sadakat yemini etmelerinin yanı sıra "Maniheist" olduğundan şüphelendikleri kişileri cemaatlerine almayacaklarına dair de söz verdiler.
Bosna-Hersek'e dağılmış durumda olan ortaçağ anıtsal mezar taşları ( Stećci ), tarihsel olarak Bosna Kilisesi hareketi ile ilişkilidir. Kaynak |
Bu olay Bosna'nın dini eğilimleri için önemli bir dönüm noktasıydı. Haçlı Seferleri heretikliğin kökünü kazımak amacıyla yapılmış olsa da Bosna Kilisesi Macar hâkimiyetinde olduğu için bu çabalar geri tepti. Bu süreçle ilgili kaynaklar oldukça az olduğu için olanlar konusunda tartışmalar hâlâ sürmektedir. Yapılanların çok azının heretikliğe yönelik olduğu biliniyor, zira bu süreçte Dominikanlar bölgeden sürüldü ve manastırları yakıldı. Macaristan'ın çocuk Kralı Ladislas'ın (1272-1290) annesi Elisabeth '1280 yılında Papa 3. Nicholas'a heretiklere karşı önlem alacağına dair söz verdi ancak bu önlemlerin bir işe yarayıp yaramadığı bilinmiyor. İşe yaradığı konusunda ciddi şüpheler var çünkü Bosna Kilisesi 1322 civarında tarihte yeniden boy gösterdi ve hem Roma hem de Sırp Ortodoks Kiliseleri tarafından heretik ilan edildi.
Bosna krallığının yayılışı |
Osmanlı denetiminde Bosna Eyaleti |
1325 yılında Papa 12. John (1316-1334) "birçok heretiğin" Bosna'ya akın ettiği iddiasıyla bir grup liderden Bosna Kilisesi'ne karşı tavır alınmasını istemiştir. Onun Pamiers piskoposu James Fournier'den aşağı kalır yanı olmayan halefi 2. Benedict (1334-1342) heretiklere dair her şeyi bilmektedir, ancak bir Haçlı ordusu toplamayı başaramamıştır. Katolik Kilisesi'nin başardığı en önemli ilerleme bir Fransiskan misyonunu Bosna'ya göndermek olmuştur ancak 1318-1353 yıllarında beylik yapmış olan Stephen Kotromanic Bosna Kilisesi'ne karşı hoşgörülü yaklaştığı için herhangi bir baskı uygulanmamıştır. Kendisi Fransiskanlarla iyi geçinmiş ve Katolik olmuştur. Heretikler, Stephen'in halefi ve yeğeni 1. Tvrtko döneminde de baskı görmemiştir. Öyle ki, Fransiskanlar cemaate seslenmek istediklerinde "Patarenler"in de kiliseye girmelerine izin verilmesinden ve heretiklere verilen desteğin çok fazla olmasından dolayı kendi ibadetlerini bile gizlice yapmak zorunda kalmaktan yakınmışlardır.
Heretikler uzun zaman boyunca Bosna'da önemli konumlarda bulunmuşlar ve on beşinci yüzyılın ilk yarısında Dubrovnik'te -sonradan bağımsız bir cumhuriyet olacak- olduğu gibi diplomatik görevlere gönderilmişlerdir. (Dubrovnikli bir tüccar 1458'de Bosnalıların "Maniheist gelenekleri izlediklerini" yazmıştır.(2) Bosna Kilisesi'nin son gosli'si -ya da dedesi- Radin hem Bosna krallığına hem de Dubrovnik'e hizmet ederek uzun ve başarılı bir kariyer ortaya koymuştur. 1466'da vasiyetini hazırlarken Bosna Kilisesi üyeleri ile Katolikler arasında gerçek bir ayrım yapmış ve parasını Katoliklere bırakmıştır.
Mostar kentindeki 16. yüzyıl Osmanlı köprüsü. Eski Köprü, Hırvat-Boşnak Savaşı sırasında Bosnalı Hırvat güçler tarafından 9 Kasım 1993'te tahrip olana kadar 427 yıl kaldı . Köprü İslam mimarisinin en örnek parçalarından biri olarak kabul edilir. |
..............
1) Lambert, s. 299.
2) Lambert, s. 307.
3) O'Shea, s. 23.
Katharlar, Sean Martin, Kalkedon Yayınları, 2009, s: 131-134
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder