Panoptikon, İngiliz sosyal teorisyen ve filozof Jeremy Bentham tarafından 1780'lerin sonlarında geliştirilen bir hapishane modeliydi ve daha sonra dünya çapında hapishane tasarımı ve inşasında uygulandı.[1] Panoptikonun tasarımı, her şeyin (pan) her an görülebileceği ve gözlemlenebileceği (opticon) şekildeydi. Bir sosyal teori olarak panoptisizm, 1970'lerde güç, gözetleme ve toplum arasındaki ilişkileri teorileştirmenin bir yolu olarak ortaya çıktı. Michel Foucault'nun ünlü Disiplin ve Ceza kitabından oldukça etkilenen panoptisizm, gözetim ve iktidarın yakından iç içe geçtiğini ve teknolojik icatlarla bağlantılı belirli prosedürler ve aygıtlar aracılığıyla tezahür ettiğini iddia eder. Panoptisizm, bu prosedürlerin, aygıtların ve teknolojilerin nihayetinde toplumu disipline etmeye hizmet ettiğini ve gözlem yoluyla kafa karışıklığını ortadan kaldırdığını savunur.
Bentham'ın
Panopticon'u
Bentham, yaşamı boyunca yaptığı çalışmaların çoğu sosyal
reform ve faydacılığın ortaya çıkışı etrafında dönse de, en çok panoptikon
hapishane modelinin geliştirilmesiyle ünlüdür. Panoptikonun temel tasarım
modeli, yapının merkezinde, çevredeki tüm mahkûm hücrelerinin gözlemlenip not
edilebileceği bir kule öngörüyordu; bu kule de yapının geri kalanından daha
karanlık tutulmuştur. Bentham, bu tasarımın sadece sürekli gözetimi sağlamakla
kalmadığını, aynı zamanda mahkûmlara sürekli gözetleniyormuş gibi
hissettirdiğini, böylece bireyleri iletişime katılanlar yerine gözetim
nesnelerine dönüştürdüğünü kaydetti.
Merkezi gözetleme kulesinin etrafındaki dairesel hizalanmış hücreler, gardiyanın her yerde bulunmasına ya da en azından öyleymiş gibi görünmesine izin veriyordu. Mahkûmların bu sürekli gözetim altında olma hissi ve gardiyanın her yerde hazır bulunma duygusu, gücün mahkûmların günlük yaşamlarına nasıl sızdığının bir örneğidir. Foucault'nun odaklandığı şey tam da bu endişedir.
Foucault'nun
Panopticon'u
Foucault'nun panoptizme olan ilgisi, Bentham'ın hapishane
modelini okumasından kaynaklanıyordu. Bu
model daha sonra devlet, eğitim, din ve teknoloji gibi diğer sosyal kurumlara
uygulandı.
Foucault, Bentham'ın panoptikon tasarımının, düzen ve
iktidar hakkında uzun zamandır var olan fikirleri gün ışığına çıkardığını iddia
etti. Panoptikon'da Foucault, mahkumların her zaman görülebilmesini sağlayan
yörünge tasarımının, izlemeyi yapanların büyük bir güç biriktirdiği anlamına
geldiğini gözlemledi. Bu senaryoda,
birkaç kişi gücü elinde tutarken, çok sayıda insan bu gücün tezahüründen
etkilenir.
Foucault'nun ileri sürdüğü gibi, çoklukların birkaç güçlü
aktörden etkilendiği bu aynı iktidar konsolidasyonu, sayısız sosyal kurumda
görülebilir. Foucault'nun bazı bilginleri, onun toplumun düzenlenmesi ve
disipline edilmesi konusundaki gözleminin modernist projeler ve düşünme
biçimleri hakkında temel bir şüphecilikten kaynaklandığını iddia ediyor.
Eleştirel Panoptisizm
Foucault'nun panoptikon okuması, daha geniş beşeri coğrafya
söyleminde, özellikle feminizm, Marksizm ve postyapısalcılığın eleştirel
geleneklerinde etkili olmuştur. Feminizmde, heteroseksüellik bir panoptikon
olarak ya da eylemlerinin veya yaşamlarının doğrudan izlenip izlenmediğine
bakılmaksızın insanların kendilerini disipline ettiği bir şey olarak düşünülür. Pek çok kadın ve gey, ayrımcı
heteroseksüel bakışlardan korkmakta ve böylece pek çok gey insanın kapana
kısıldığı dolap metaforu devreye girmektedir. Marksizm, sınıfları kontrol
etmede ve seçkinler arasında iktidarı sağlamlaştırmada devlet iktidarı ve
gözetiminin rolüyle çok ilgilendi ve Marksist düşüncenin farklı yörüngeleri
panoptisizmi sayısız yöne genişletti. Postyapısalcılar, hem söylemsel hem de
maddi olarak öznellik, normatiflik ve iktidar arasındaki ve içindeki ilişkileri
anlamak için panoptisizmi kullanırlar.
Bu değişen eleştirel düşünce okulları, bu güçlerin ve
prosedürlerin nasıl uzamsallaştırıldığı, insanların uzayla ve uzaydaki
etkileşimlerini nasıl etkilediği ve bu coğrafyaların nasıl normalleştirildiği
ve söylemsel olanın dikkatli bir şekilde incelenmesi yoluyla panopticon
örgütlerinin maddi geçmişleri ve günlük yaşamın dokusunun bir parçası haline
geldiği görülür.
Jeo-uzaysal Teknolojiler ve Panoptikonlar
Gözetim teknolojisindeki ve coğrafi mekânsal bilim
teknolojilerindeki eş zamanlı artış, gözetim çalışmalarında yeni sorulara yol
açmıştır.
Bilim insanları, kamuya açık gözetim ve haritalama
teknolojilerinin etik ve ahlaki boyutlarını giderek daha fazla dikkate
alıyorlar. Ayrıca, sayısız bilgi türünü uzamsallaştırma,
yani bilgiyi haritalar ve görsel, uzamsal temsiller aracılığıyla gösterebilme
çabası, bu bilgilerin nasıl kullanılacağı ve insanların bu bilgiyi devre dışı
bırakıp bırakamayacakları sorularına yol açmaktadır. Bu uzamsal
teknolojilere katılımın, gözetim teknolojilerinin, mahallelerde ve şehirlerde
uyum eksikliğine yol açtığı iddia ediliyor; gözetleme teknolojisi herhangi bir
yanlışı yakalamak için orada olduğundan, komşuların ve çevredeki insanların
farkında olmaya artık gerek yoktur. O
halde panoptikon düzen ve disipline, yani gözetim yoluyla kişiler arası
ilişkileri kesintiye uğratarak yol açar.
Hilary Hungerford
Benden de bir kaç NOT
[1] Bu fikir hiç bir zaman tam anlamıyla uygulanmadı. Bentham'ın anahtar kelimesi gözetimsiz gözetimdi. Gözetim olmayacak veya sadece bir iki gardiyan var olacak, ama yapının mimarisinden dolayı gözlenenler kendilerini her zaman gözetleniyor hissedecek ve sonuç olarak kendi kendilerini denetleyecekti.
Şunu da eklemeli... Bugünlerde yuvarlak (daire/çember veya elips) mimari yapılara da panoptikon deniyor. Yani "esas" anlamından farklı olarak kullanıyorlar. Ama mimari benzerlik taşıdığı ve köşeli yapılardan daha fazla çevrenin gözlenebildiği de bir gerçek. Bu şekilde inşa edilmiş AVM'leri düşünelim.
Bentham'ın çıkış noktasının gözetimsiz gözetim olduğunu unutmayalım. Teknolojik gelişmelerle birlikte (kameralar, coğrafi konum bulma uygulamaları) Bentham'ın hayal ettiği toplumun inşa edilmesine belki de az kalmıştır.
Orwell'ın 1984'ü de tam olarak böyle bir toplumu anlatır. Televizyonlar hem seyredilen hem de seyredendir. Komşular hatta ailenin çocukları bile gözlemleyen, ihbar edendir. Herkes bunu bilir hep izleniyormuş duygusuyla hareket eder. Öz-disiplin, öz-sansür, öz-denetim insanları adeta mekanik yaratıklar, ruhsuz hayaletler haline getirmiştir. DK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder