5 Aralık 2015 Cumartesi

Can Dündar: "Bir...İki...Üç... Daha fazla Coca Cola"




Can Dündar
04.06.1998



https://www.flickr.com/photos/bar-art/2488220901
Çin'de Mao'nun devrimci komitelerinin yeni işinin Coca Cola pazarlamak olduğunu biliyor muydunuz? Pekin'de "Yüz bin Cola açılıyor / Yüz bin Çinli ferahlıyor" bugünlerde... Kızıl Çin'i de istila eden bu kahverengi gazoz, yüzyılı zaferle kapatıyor.

Mao Çe-Tung 1956'da "Yüz çiçek yanyana açsın / Yüz fikir akımı tar­tışsın" demişti. Çin'de sosyalist bir kültürün serpilip gelişmesi için "zehirli de olsa" her tür çiçeğin açıp, her fikrin tartı­şılmasından başka yol görünmüyordu.
Ancak bir süre sonra "yüz fikir akı­mı" öylesine birbirine girdi ki, "yüz çi­çek operasyonu" hemen iptal edildi. Mao da köşesine çekildi... Ta ki Kültür Devrimi'ne kadar...
1965'te Kültür Dev­rimi adı altında "büyük temizlik" başladı. Artık Komünist Parti, her mahallede örgütlenen "Devrimci Komiteler" aracılığıyla herşeyi göz­leyecek ve böylece dev­rimi sonsuza kadar ya­şatacaktı.

* * *

Fortune dergisinde geçen ay çıkan bir ha­beri okuyunca bunlar geldi aklıma... Habere göre Çin pazarına giren Coca Cola, satışları ar­tırmak için dahiyane bir yöntem bulmuştu. Şirketin genel müdürü, bu dev coğrafyanın her köşesine ulaşabilmenin en iyi yolunun "Devrimci Komiteler”le anlaşmak ol­duğunu görmüş ve mahalle komitelerini birer Coca Cola satıcısı haline ge­tirmişti. İşsizlik tehdidinin kol gezdiği Çin'de düne kadar komünist partinin birer şubesi olarak çalışan komiteler, "Her bir Coca Cola size 10 ek iş yaratır" sloganının cazibesine kapılıp anında birer Coca Cola satıcısı haline gelmişlerdi. So­nuç Coca Cola açısından muhteşem olmuştu: Patlayan satışlarla Çin, şirketin 8. büyük pazarı haline gelmişti.
Çin'de, ilkinden 33 yıl sonra bu kez "global" versi­yonu yaşanan Yeni kültür devrimi"ne şaşmamak elde mi?
İnanılır gibi değil ama dün komünist liderlerin reji­mi ayakta tutmak için kurdukları örgütlenmeler, bu­gün pazarlama stratejistlerinin işine yarıyor ve bir zamanlar revizyonizme karşı kızıl kitap­larla yürüyen yoldaşlar, bugün Coca Cola logolu bayraklarla kapitalizmin bölge bayiliğini yapıyorlar.
Mao'nun kültür devrimi Cola köpü­ğünde boğuluyor.
Coca Cola, kendisine direnenler karşısında yüzyılı zaferle kapatıyor.

* * *

Mağluplar listesinde kimler yok ki?
Bu "emperyalist içeceği" Küba'ya sokmayan Castro, bir balık avı sırasında keyifle Coca Cola yudumlarken görün­tülenince yenilmişti.
İran'da mollalar, General Motors'la yaptıkları anlaşma karşılığı ülkede Coca Cola fabrikası kurulmasını kabul etmek zorunda kalmışlardı.
1964'te İstanbul Teknik Üniversitesi'nde başlatılan "Amerikan gazozunu okulumuzdan atalım" kampanyası kısa zamanda hüsranla sonuçlanmıştı.
Peki ama neden?
Elbet bu yenilginin pekçok siyasi ve toplumsal nedeni var. Ancak ben bura­da sadece bir sanatçının teşhisine yer vereceğim. "Pop-art"ın tanrısı Andy Warhol, Coca Cola'nın zaferinin sırrını şöyle açıklıyordu:
"Çünkü o, dünyanın en zengin in­sanlarının olduğu kadar, en yoksul in­sanlarının da tüketebileceği ortak bir madde..."
Yani bir zamanlar sosyalizmin peşinde koştuğu "eşitlik" düşünü gerçekleştiren Coca Cola olmuştu Warhol'a göre...
Belki de o yüzden, o düşün eski sahipleri kızıl ki­taplarını rafa kaldırıp düşün yeni sahipleri için bayiliğe soyunmuşlardı.
Çin'de "Yüz bin Cola açılıyor / Yüz bin Çinli ferah­lıyor" bugün...
Yarın, dünyada günlük tüketimi 2 milyara çıkacak Coca Cola'nın...
Sahte eşitlik düşlerinin serinliğinde gazdan bir ge­zegen haline geleceğiz yeni yüzyılda... "Tek çiçek aça­cak seralarda / tek tad dolaşacak damağımızda..."
Teneke bir kutuda ya da ince uzun bir şişede gele­cek, yüzyılımızın yeni sömürgecisi...
...Köpürecek ağzını açtıkça.                       


Can Dündar

http://www.candundar.com.tr/index.php?Did=314

NOT: Afişi ben yerleştirdim. DK

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder