18 Aralık 2015 Cuma

İstanbul’da İşgal Yılları ve Sansür




İ.Hakkı Sunata, Birinci Dünya Savaşı’nda  çeşitli cephelerde savaşır, Mondros Antlaşması’ndan sonra İstanbul’a ailesinin yanına döner, okuluna devam etmeye başlar (Darülfunun / Hukuk) İstanbul işgal altındadır, savaş boyunca hep İstanbul’dadır, bu arada anılarını günlük şeklinde yazar. Aşağıda anılarından küçük bir bölüm var.


“Mustafa Kemal Paşa Havza'da ve Amasya'da birtakım nutuklar söylemiş. Bunlar Ferit Paşa hükümetinin hoşuna gitmemiş. Bazı hükümet taraftarı gazeteler bunu o vakitler tenkit ediyorlardı [eleştiriyorlardı]. Herhalde Paşa bir şeyler yapıyor ama ben tam havadis [haber] alamıyorum. Acaba neler söyledi? İstanbul gazeteleri bundan tam olarak bahsedemiyorlar. Tek yaprak olarak çıkan gazetelerde sansürün sildiği yerler bomboş olarak çıkıyor. Erzurum'da bir kongre toplanmış, ne için ve ne karar vermişler, bilmiyorum. Belki bilen arkadaşlar vardır.

21 Ağustos'ta Hukuk-ı Hususiyye-i Düvel'den (devletler özel hukuku) imtihana girdim. Dokuz aldım. Bu, son imtihanımdı.  … 31 Ağustos günü Dahiliye Nezareti'ne müracaatla bir vazife istedim.”


İstanbul’da İşgal Yılları, İş Bankası Yayınları, 2006

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder